تعداد بازدید: 4048

توصیه به دیگران 1

جمعه 6 ارديبهشت 1387-0:0

ياالله و يا قرآن ، امشو بباره باران!

شاليكاران مازندران نگران كم آبي هستند


خبرهاي كاهش شديد بارندگي ، كاهش ‪ ۹۸‬درصدي آب رودخانه‌هاي مازندران ، نوبت بندي شدن آب ،افزايش قيمت انواع نهاده‌هاي كشاورزي ، برخي تدابير مربوط به واردات كالاهاي كشاوزي و ممنوعيت‌هاي مربوطه در روزهاي پاياني سال گذشته و يكماهه اخير سبب شد تا شاليكاران مازندران نگراني بيشتري را از لحاظ ادامه كشت و كار خود احساس كنند.

برنج عمده‌ترين محصول كشاورزي استان مازندران است كه در محدوده ‪ ۲۴۰‬هزار هكتار از اراضي اين استان كشت مي‌شود و نياز به آب فراوان دارد.

 خبرهاي كم آبي و نوبت بندي شدن آب كشاورزي در آغاز نشا كاري برنج سبب شده است تا برخي از كشاورزان به كشت ارقام محلي كه در دوره كوتاه‌تري به بار نشسته و نياز كمتري به‌آب دارد روي بياورند.

همچنين برخي از كشاورزان بخش مركزي استان مازندران از هم اكنون به حفر چاههاي نيمه عميق و خريد پمپ آب روي آورده‌اند كه اين خود به افزايش قيمت انواع پمپها انجاميده است.

درسالهاي گذشته با سياست‌هاي تشويقي دولت درراستاي اهداف خودكفايي‌برنج، كشت ارقام پرمحصول برنج كه به آب بيشتري نياز دارد مورد حمايت بوده است اماامسال به نظر مي‌رسد استقبال كشاورزان به كشت ارقام محلي بيشترشده‌است.

به‌گفته برخي از شاليكاران متاسفانه طرح و يا سياست دولت درامر خودكفايي برنج بدون تدبير در ايحاد زير ساخت‌ها مطرح مي‌شود به طوريكه به آب مورد نياز و ذخيره آن كه با ايجاد سد و ديگر ذخيره گاههاي آب محقق مي‌شود ، توجه چنداني نشده است.

آنان اظهار مي‌دارند : در حالي كه در دو فصل از سال ( پاييز و زمستان) بخش عمده‌اي از اراضي كشاورزي غرقاب است و آب در طول سال به صورت هرز به دريا مي‌ريزد ، اكنون در فصل زراعي برنج كاري با كم آبي مواجه هستيم.

يكي از كشاورزان بابلي در اين مورد گفت : برنج كاري شغل اصلي كشاورزان مازندران است و به طور عادي از زمان خزانه‌سازي تا برداشت برنج با دغدغه و اضطراب همراه است اما امسال از ابتدا باخبرهاي كاهش بارندگي و نوبت بندي شدن آب كشاورزي ،دغدغه اين قشر زحمت كش چندين برابر شده است.

"سيد حسين هاشمي "افزود:برنج كاري به جريان مداوم آب در اراضي شاليزاري وابسته است و از آنجاييكه كشت ارقام پرمحصول از دوره پرآبي بيشتري نياز دارد ، كشت اين نوع ارقام با مشكل مواجه خواهد شد.

وي گفت: اگر آب رودخانه‌ها كفاف نكند به ناچار بايد از آب زير زمين و چاهها استفاده شود كه اين امر علاوه بر زحمت فراوان هزينه‌هاي كشت را نيز دو برابر خواهد كرد.

اين كشاورز با طرح سوالاتي نظير چرا ساخت سد "البرز" كه از چندين سال قبل آغاز شده است هنوز به بهره برداري نرسيده ؟ و چرا سد لار كه براي آب كشاورزي و شرب استان مازندران احداث شده ولي تامين‌كننده آب مردم تهران شده است و ساخت سد جديد هنوز در مرجله مطالعات است؟گفت: جاي تاسف است كه طرح خودكفايي برنج را بدون سرو سامان دادن به زير ساخت‌ها در تامين آب ، مكانيزاسيون نهاده‌ها و اراضي كشاورزي ، قيمت‌ها و بازار فروش ،مطرح مي‌كنند.

"هاشمي" گفت : بر اساس خبرها بسياري از كشورهاي توليدكننده برنج مطرح دنيا نظير هند، چين و تايلند صادرات برنج را ممنوع كرده‌اند واين نشان از ان دارد كه برنج در آينده از قيمت بالاتري برخوردار خواهد شد و در چنين وضعي بايد به كشت ارقام پرمحصول روي بياوريم اما كشاورزان با نگراني از كمبود اب به كشت ارقام محلي با باردهي اندك روي آورده‌اند.

وي گفت: اگر در حوزه آبريز هراز سدي احداث شود از ميليون‌ها مترمكعب آبي كه درطول سال و حتي در حال حاضر كه به صورت هرز به دريا مي‌ريزد مي توان استفاده بهينه كرد.

اين برنج كار با بيان اينكه هر چند بحران خشكسالي وكاهش بارندگي دركل دنيا مطرح است اما به نظر من اگر كمي در ايجاد زير ساخت‌هاي بخش برنج‌كاري مازندران توجه و سرمايه‌گذاري شود اين گونه‌ازخشكسالي‌ها نمي‌تواند بر روند كشت و كار استان تاثير بسيار منفي بگذارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تاكنون جلساتي براي بررسي اثرات ناشي از خشكسالي و چگونگي رفع و يا كاهش نگراني‌هاي كشاورزان ، همكاري آنان در استفاده بهينه از اب و نحوه مصرف و نوبت بندي شدن آب با حضور دستگاههاي جهاد كشاورزي،آب منطقه‌اي ، منابع طبيعي با استاندار مازندران تشكيل شده است.

مديرعامل آب منطقه‌اي مازندران گفت: ميزان ذخاير آبي برخي از مناطق اين استان براي فصل زراعي جديد كافي نيست.

"عزيزالله واحد" ميزان آبگيري تاسيسات آبي مازندران در زمان حاضر را ‪ ۸۵‬درصد اعلام كرد.

وي يادآورشد: با توجه به ‪ ۲۰‬درصد باقي‌مانده ظرفيت منابع آبي مازندران و پيش‌بيني انجام شده درخصوص بارش نزولات جوي كه‌در مقايسه با سال گذشته كاهش قابل توجهي دارد، جا دارد كشاورزان همكاري لازم رادركشت برنج داشته باشند.

وي بر لزوم بهره‌گيري از تمام امكانات وظرفيت‌هابراي ارايه خدمات مطلوبتر به كشاورزان در بخش آب تاكيد كرد و اولويت كشت از مناطق پايين بند به سمت بالا بند را ضروري دانست و خواستار مشاركت بيشتر مردم دراين زمينه شد.

"واحد" يادآورشد: ازمجموع ‪ ۱/۶‬ميليارد متر مكعب آبهاي سطحي استحصال شده درمازندران حدود ‪ ۴۰‬درصد آن از طريق ‪ ۹‬سد باظرفيت تنظيم ‪ ۲۵۰‬ميليون مترمكعب و ‪ ۶۶۵‬قطعه آب‌بندان با ظرفيت ‪۳۶۱‬ميليون مترمكعب تامين مي‌شود.

مديرعامل آب منطقه‌اي مازندران اعلام كرد:‪۸۵‬درصد منابع آبي كشاورزي استان با مشاركت مردم از طريق سردهنه‌هاي سنتي و رودخانه‌ها آبگيري مي‌شود و به همين دليل با كاهش آورد آب در روخانه‌ها مواجه ايم.

واحد گفت:اگر روند نباريدن باران دراستان ادامه يابد براي رفع بحران نياز به همكاري بيشتر كشاورزان است.

مدير عامل آب منطقه‌اي مازندران به كشاورزان اطمينان داده است تا با همكاري ‪۲۰۰‬نفر از متخصصان در توزيع آب دقت لازم اعمال شود.

وي به نوبت بندي آب كشاورزي و برنامه ريزي در اين زمينه اشاره كرد و اظهار داشت: اميدواريم با دعاي خير مردم شاهد بارندگي باشيم تا مشكلات كم آبي و تهديد خشكسالي كاهش يابد.

به‌طور كلي در مازندران در فصول پاييز، زمستان، بهار وتابستان به ترتيب بيشترين بارندگي رخ مي‌دهد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران نيز نگراني خود رااز بروز خشكسالي اعلام كرده است.

به گفته"عنايت الله تورنگ" يكصد هزار هكتاراز اراضي كشاورزي مازندران در معرض كم آبي و خشكسالي قرار دارند.

وي درنخستين جلسه‌استاني مقابله با اثرات ناشي از خشكسالي مازندران در ساري افزود: علاوه بر اراضي شاليزاري ، مزارع گندم، جو و باغات نيز در معرض خشكسالي قرار دارند.

وي بر همكاري مراكز خدماتي وكشاورزان در توزيع آب تاكيد كرد و اظهار داشت:در چند سال گذشته حدود پنج هزار دستگاه موتور پمپ دراختيار كشاورزان قرارگرفته است كه امسال در مواقع كم آبي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

"تورنگ" خواستار اختصاص ‪ ۲۰‬ميليارد ريال تسهيلات ضروري براي ارايه خدمات و تعمير موتورآلات كشاورزي در زمان خشكسالي شد.

پتانسيل آب در مازندران شش ميليارد و ‪ ۶۰۰‬ميليون مترمكعب است كه ازاين ميزان چهار ميليارد و ‪ ۹۰۰‬ميليون مترمكعب آب سطحي و مابقي آب زيرزميني است.

اكنون يك ميليارد و ‪ ۵۵۰‬ميليون مترمكعب در بخش آب سطحي و يك ميليارد و ‪ ۳۵۰‬ميليون مترمكعب در بخش آب زيرزميني بهره برداري مي‌شود و مابقي آب سطحي به صورت هرز طي سال به دريا مي‌ريزد.

مازندران داراي ‪۴۶۰‬هزار هكتار اراضي باغي و زراعي است كه از اين ميزان ‪۲۴۰‬هزار هكتار اراضي برنجكاري است كه از نيمه دوم اسفند ماه كه فعاليت شخم و شيار آغاز مي‌شود تا ‪۱۰‬روز مانده به برداشت شالي (بين ‪۷۵‬تا ‪۹۰‬روز ) اين اراضي بايد به صورت مداوم پر آب باشد.(irna)


  • دوشنبه 23 ارديبهشت 1387-0:0

    روستای کردخیل جنب شهرک فرهنگیان ساری بعنوان مهدشت شماره 2 ساری برای احداث ویلاهای کوهستانی مورد توجه تهرانیها قرار گرفت ......

    • يکشنبه 22 ارديبهشت 1387-0:0

      پرتقال بخورید .......... هلو بخورید .......... زمین را بفروشید و مانند تهرانیها به سفر دوبی بروید و اتومبیلهای خارجی سوارشوید و در شمال ویلا بخرید و ...... چرا باید کشاورز و خانواده اش در سختی زندگی کنند و نگران آینده فرزندانشان باشند ؟ مگر تهرانیها برنج می کارند که اینقدر رفاه دارند ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

      • ریاضیدانپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 21 ارديبهشت 1387-0:0

        امید وارم طرف صحبت شما آقایان مصطفی و مجید باشند. نیت من از این تذکر این بود که با این بحث ها به جایی که نمی رسیم هیچ، بیشتر آب تو آسیاب کسانی میکنیم که چشم شکوفایی و ابادانی مازندارن را ندارند

        • آقای ریاضیدانپاسخ به این دیدگاه 0 0
          شنبه 21 ارديبهشت 1387-0:0

          من نمیدانم اهل کجایی ولی معلوم است شما خودتان با تمام مازندران مشکل دارید ولی آن را به آمل و بابل ربط می‌دهید.
          من یک آملی هستم.
          ما با بابلی‌ها بدنیستیم. وتمام مازندران را مثل شهر خودمان دوست داریم. مازندران شهر ماست و در پیشرفت آن می‌کوشیم.
          هرکسی هم که در این میان نامردی می‌کند حسابش با کرام‌الکاتبین. پیشرفت فقط یک شهر از ما کمکی به استان نمیکند.

          • ریاضیدانپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 21 ارديبهشت 1387-0:0

            یک معادله هیچ مجهولی:
            (1) بابلی: آملیها بد
            (2) آملی: بابلیها بد
            نتیجه: (1)+(2)= مازندرانی ویران و عقب مانده

            • مقاله را برایتان همینجا مینویسمپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 16 ارديبهشت 1387-0:0

              زمينها درمازندران تشنه اند!
              • احداث سد و تأسيسات درمسير اصلي رودخانه هراز باعث تغذيه بهتر سفره آب زيرزميني مي شود واز افت زياد سفره آب جلوگيري مي كند.

              در روزگاري نه چندان دور كه ساخت سدلار آغاز شده بود كشاورزان مازندران با شور و شوق وصف ناپذير به آينده درخشان خود و نسلهاي آينده مي انديشيدند. چرا كه با ساخته شدن اين سد مي توانستند، كشاورزي را با ضمانت مطمئن تري دنبال كنند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و شتاب مهاجرت بي رويه به تهران ـ شهري كه آقامحمدخان قاجار بخاطر آب وهواي پاكش آن را پايتخت كرده بود ـ آنقدر بي قواره و بزرگ شد كه مسؤولان امور آب مجبور به بستن سدلار به روي كشاورزان مازندراني شدند و همه رؤياهاي شيرين كشاورزان تبديل به يأس شد.
              بعد از چند سال قرار شد سدي زير سد لار كه مطالعات آن را قبلاً مهندسان فرانسوي انجام داده بودند(پرونده اين موضوع در وزارت نيرو موجود است) تحت نام سد منگل ساخته شود، تا يكصد و ده هزارهكتار اراضي حوزه آبريز هراز را سيراب كند. ۲۰سال از آن زمان مي گذرد وهيچ كاري نشده است. شهرچسبيده به آمل با به راه انداختن جنگ زرگري ويا به عبارتي دعواي حيدري ونعمتي وداشتن نفوذ درامورآب استان ، موجب شد اين طرح عظيم ملي كه مي تواند براي مازندران چه از نظر جلب توريست و چه از نظر توليد نيروي برق آبي وايجاد اشتغال براي جوانان بسيار مفيد باشد، به بهانه ساخت سدبليران (كه داراي آب لب شور است ) با وقفه ۲۰ ساله روبرو شود.
              مهندس ميرنجفي كارشناس ارشد آب استان مازندران دراين باره مي گويد، سال ۱۳۶۵ مهندسان مشاور مهاب قدس، با بررسي هاي كارشناسي، سدمنگل را به عنوان گزينه برتر نسبت به سدبليران اعلام داشتند. با پيگيري نماينده ولي فقيه درمازندران ، كشاورزيان استاندار وقت مازندران و مديريت آب استان، درسال ۱۳۷۶ قرار شد من به عنوان مجري طرح سدبليران انتخاب شوم كه با سه دستگاه حفاري كارهاي حفاري چاههاي گمانه و آزمايشهاي ژئوتكنيك را درمحل سد شروع كرديم. اما پس از حفر تعدادي گمانه درسمت راست و چپ و بررسي نمونه ها و انجام عمليات صحرايي، زمين شناسي وگسلها و آرتزين نمودن يكي از گمانه ها درجناح راست به اين نتيجه رسيديم، نمي توان دراينجا سدبلند با حجم ذخيره خوب براي بيش از يكصدوده هزار هكتار اراضي شهرستانهاي آمل، بابل، محمودآباد، نور، بابلسر و فريدونكنار احداث كرد. در نهم مهرماه ۱۳۷۶ ضمن دادن خلاصه گزارش به مديريت آب استان ساخت سدبليران را به دليل رسي بودن خاك بي فايده اعلام كردم و باتوجيه اقتصادي نيز خواستار ادامه كار درمحل سد منگل شدم. وي دلايل احداث سد منگل را چنين برشمرد:


              1ـ سد منگل مستقيماً بر روي رودخانه هراز با برآورد سالانه يك ميليارد مترمكعب آب و داشتن مصالح زياد در پاي كار با قابليت ساخت از انواع مختلف سد مانند سد سنگي و سنگريزه و يا به صورت بتوني پايدار (مانند سدسفيدرود) و يا بتوني قوسي و يا دو قوسي است . پايداري خوب جناحين سد تا ارتفاع يكصد وهفتاد متر با حجم مخزن قابل استفاده براي يك ميليارد مترمكعب آب، اين امكان را مي دهد كه با ذخيره آب فراوان در سالهاي پرآب بتوان درسالهاي كم آب از ذخيره آب استفاده بهينه كرد.
              ۲ـ باتوجه به اينكه اكثر شهرها، شهركها و روستاهاي شهرستانهاي آمل، بابل، اميركلا، بابلسر، فريدونكنار، محمودآباد و نور از مخروط افكنه هراز دراطراف شهرآمل باحفرچاه جهت شرب استفاده مي كنند، احداث سد و تأسيسات درمسير اصلي رودخانه هراز باعث تغذيه بهتر سفره آب زيرزميني مي شود واز افت زياد سفره آب جلوگيري مي كند. ضمن آن كه سدمنگل نسبت به سدبليران به دليل بالابودن رقوم ارتفاعي آن ، جهت احداث نيروگاه برقي آبي بسيار ممكن است واز نظر حجم آب ذخيره يي براي پوشش دادن اراضي بهترين توجيه اقتصادي را به تناسب تمام طرحهاي استان مازندران و گلستان دارد.
              باتوجه به كارهاي كارشناسي بر روي دوگزينه منگل و بليران، هنوز هيچ كاري براي ساختن سدمنگل وگشودن گره از كار كشاورزان منطقه نشده است و ما هرسال شاهد مشكلات عديده از قبيل خريد پمپ هاي آب به قيمت گران و با دعواهاي منطقه يي براي تقسيم آب هستيم.
              درهمين راستا شوراهاي اسلامي روستاها با توماري براي رييس جمهوري كه رونوشت آن براي وزير نيرو و رييس كل آب منطقه يي استان مازندران ارسال داشته است خواستار احداث سد منگل شده اند.
              اميدواريم هرچه سريعتر اين معضل بزرگ با نگرش كارشناسي به اين مسأله حل شود. هرچند بايد به اين نماينده همسايه آمل عرض كنيم، حق امانتداري نمايندگان ديگراستان مبني برجمع آوري امضا براي ساختن سدي زير سدلار كه منظور همه نمايندگان سد منگل بود ، پس از امضاكردن با شگرد خاصي داخل پرانتز (سدبليران) ذكر شد كه نماينده ها متوجه شدند. ضمن آن كه متذكر مي شويم ، نمايندگان تنهامنافع يك شهر را آن هم براي رأي خود محق ندانند و باور داشته باشند منافع مردم يك استان بهتر از منافع مردم يك شهر است.

              • دوشنبه 16 ارديبهشت 1387-0:0

                http://www.iran-newspaper.com/1380/800402/html/iran.htm
                حتما مقاله را بخوانید. حتماً

                • دوشنبه 16 ارديبهشت 1387-0:0

                  من مقاله را در سایت خواندم.

                  http://www.iran-newspaper.com/1380/800402/html/iran.htm


                  واقعا نمی‌شود به بابلی‌ها اعتماد کرد زیرا برای پیشرفت خودشان از منافع همه استان به راحتی می‌گذرند.
                  کاری که قرار بود 20 سال پیش انجام بشه، با خودخواهی اونا معلق موند، حالا اولین ضررش متوجه خود بابلی‌ها شده.
                  خطاب به نمایندگان بابل: تمام مازندران یک شهر است، با حسادت، فریب، دروغ و تزویر به فکر دزدیدن امکانات و بردن آن به بابل نباشید، چون تنها نتیجه‌اش عدم اعتماد سایر مردم به شما و همشهریانتان است.

                  کمتر پیش آمده که من روی یک بابلی به عنوان دوست حساب باز کنم، ولی در جاهای دیگر استان دوستان خوبی دارم.

                  • يکشنبه 15 ارديبهشت 1387-0:0

                    اگر بابلی‌ها در ساخت سد هراز که 20سال قبل طراحی شد، مشکل ایجاد نمی‌کردند(رجوع شود به روزنامه ایران دوم تیر 1380) الآن ما در فریدونکنار و بابلسر و در همین بابل کم‌آبی نداشتیم.
                    من از بیگانگان هرگز ننالم
                    هرآنچه کرد با من آشنا کرد!...


                    ©2013 APG.ir