تعداد بازدید: 4625

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 9 دی 1387-0:0

فقط با استانی شدن می‌توان رشد کرد

استاندار مازندران فرهنگ ما را زیر سوال برده است - مردم ما دلیل دارند که می‌گویند می‌خواهیم از شر شما راحت شویم-  آیت‌الله طبرسی با استان شدن غرب مازندران مخالفتي ندارد - اين که آقای رئیس جمهور می‌فرماید شما نسل زیاد بکنید تا مشکل استانی شدن را حل کنیم،این توهین به فرهنگ ما است(گزارشي از هفتمين همايش استان شدن غرب مازندران)


هفتمین همایش استانی شدن غرب مازندران روز پنج شنبه پنجم دی‌ماه سال جاري در خرم‌آباد تنکابن برگزار شد.به نوشته وبلاگ اطلاع رساني ستاد پيگيري استان مازندران غربي در اين همايش بنی‌هاشمیان- دبیر ستاد پیگیری تاسیس استانی شدن غرب مازندران- از شورا‌های غرب مازندران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا با سماجت‌ها و پیگیری‌های خود دستیابی به این مهم را تسریع بخشند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم ننگ محرومیت و رشد نایافتگی را از غرب مازندران بزداییم فقط و فقط این را در سایه استانی شدن ببینیم.

بني هاشميان ادامه داد: اگر بگویند فردا غرب مازندران یک شهر یا دو شهر آن فرمانداری ویژه می‌شود این یعنی از صد گام، ده گام پیش‌رفته‌ایم.

وي افزود:بعضی از دوستان می‌گویند فقط با استانی شدن می‌توان رشد کرد؟ ما می‌گوییم بله. چرا که یازده استان پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد و اگر بنا بود در سایه همان استان‌های قبلی رشدی داشته باشند دیگر نیازی به تشکیل این یازده استان نبود.

دبیر ستاد پیگیری تاسیس استانی شدن غرب مازندران گفت:خواهش من از دوستانی که این باور را دارند این است که بازدیدی از این استان‌ها داشته باشند.

 وی ادامه داد: ما متاسفانه نمی‌توانیم از قابلیت‌ها و توانایی نیرو‌های غرب مازندران استفاده کنیم. برای مردم هم سخت است که این همه راه را طی کنند و با یک نه پانصد کیلومتری روبرو شوند.

وی در پایان تقاضا نمود هر فردی در حد وسع خود نامه‌ای به مقامات کشور، مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، وزیر کشور و سایر مسئولان بنویسد و آن را به شورای شهرستان تحویل دهند.

 تقی پزشکی -رئیس شورای شهرستان تنکابن-در این مراسم  با بی‌کفایت خواندن استاندار مازندران و بیان گوشه‌ اي از مصاحبه او که در نشریات استانی منعکس شده بود(اشاره به گفته استاندار مبنی بر این‌که احتمال نفوذ ضد انقلاب در حرکت استانی شدن وجود دارد) گفت: او فرهنگ ما را زیر سوال برده است.

وي پرسيد:سوال من از آقای استاندار و کسانی که ادعای مسئول بودن دارند این است که شما در خصوص مشکلات مردم غرب مازندران چه کار کردید؟

وي افزود: علت انتظار مردم از تشکیل استان جدید این است که دیدند یک سال از بارش برف گذشت 370 میلیارد تومان تنکابنی‌ها خسارت دیدند اما دریغ از پرداخت یک ریال! آن سوی قضیه را هم دیدند؛ به محض این‌که در شرق مازندران افت فشار پیدا کرد آقایان به تلاطم افتادند و آقای رئیس جمهور را آوردند! مگر مردم غرب مازندران شهید تقدیم انقلاب نکردند؟ مگر این‌ها در پیروزی انقلاب نقش نداشتند؟ مگر در جبهه‌ها حضور نداشتند؟ چرا فرق است؟ 

پزشکي گفت: مردم ما دلیل دارند که می‌گویند می‌خواهیم از شر شما راحت شویم. این‌که می‌گویید احتمال رسوخ ضد انقلاب را می‌دهیم این توهین است به ما. این‌که آقای رئیس جمهور می‌آید در شهرستان تنکابن و می‌فرماید شما نسل زیاد بکنید تا مشکل استانی شدن را حل کنیم، این توهین به فرهنگ ما نیست؟

 وی ادامه داد: ما در بحث خشکسالی و مشکلات دیگر واقعا عقبیم. چطور نمایندگان استان فارس می‌آیند وزیر کشاورزی را به خاطر خشکسالی می‌برند و در یک روز 20 میلیارد تومان اعتبار می‌گیرند ولی به شهرستان تنکابن 68 میلیون تومان دادند که با آن حتی یک چاه هم نمی‌توان زد؟ چطور وزیر کشاورزی این جرات را به خود نمی‌دهد که بعد از یکسال بیاید و ببیند که چه بلایی بر سر کشاورزان آمده است؟آیا این است دولت عدالت محور؟ عدالت کجاست؟ به ما نشان دهید.


در اين همايش حجت الاسلام مرتجایی هم سخن گفت و تصريح کرد:در دیدار اخیر روحانیون منطقه با آیت‌الله طبرسی -نماینده ولی فقیه در استان- آیت‌الله طبرسی فرمودند: "من هیچ وقت مخالف این قضیه نبودم و اگر مخالفتی از من شنیدید مربوط به مستقل شدن استان گلستان بود آن هم به دلیل جریانات خاص آن منطقه. ولی من هیچ وقت با این‌که غرب استانی مستقل شود مخالفتی نداشته‌ام." وی روحانیون حاضر در جلسه را بر این گفته به شهادت گرفت.

مرتجایی در پاسخ به شبهه نقصان ملاک جمعیت در غرب مازندران گفت: چنان‌که ما پرسیدیم در بحث جمعیت، جمعیت شناور لحاظ می‌شود و نباید نگاه کرد که جمعیت ثابت از نور تا رامسر چه‌قدر است بلکه باید جمعیت حاضر در ایام تابستان و تعطیلات را هم لحاظ کرد. دیگر آن که در فیش حقوق همه کارمندان درصدی به عنوان مرز‌نشینی تعلق می‌گیرد. از نظر قانون کسانی که در نقاط مرزی زندگی‌می‌کنند شرط جمعیت در نظر گرفته نمی‌شود.


  • شهروند غرب مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 7 بهمن 1389-0:0

    وعده دیدار در مراسم معارفه اولین استاندار استان البرزشمالی در ساختمان استانداری واقع در شهر تنکابن/ در ضمن قابل ذکر است که چون در مراسم معارفه استاندار جناب اقای مهندس مشائی رئیس جمهور محترم یازدهم نیز شرکت دارند لذا از اوردن بیش از یکنفر همراه بخاطر مسائل امنیتی خودداری نمائید. باتشکر

    • نادر باباییپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 27 مرداد 1389-0:0

      شکوفایی وتوسعه هم استانیهای عزیزمان در غرب مازندران مستلزم تلاش وتوزیع عادلانه مسئولان استانداری مازندران می باشد ان شاالله محقق می شود . البته گزافه گوییهای آقایان تقی پزشکی ،سید کریم بنی هاشمیان،تنها بدلایل خاص خودشان می باشد که نا معلوم می باشد (کاش فقط برای مردم باشد)همچنین آقای احمد ناطق نوری هم که معلوم است گاهی تهرانی گاهی مازندرانی ،شاید هم کمی آینده نگری می نمایند. تا در زمان بازنشستگی خیلی بیکار نمانند(استاندار...خدا می داند. ای کاش ایشان قدری میدانستند خواستگاه فرهنگ اصیل مازندرانی از گدوک،پلور، کجور، رویان و... می باشد .ای کاش می دانست که مازندران سرزمین آرش کمانگیر است.البته زیستن در تهران ایشان را از خلق وخوی مازندرانی بدورساخته است

      • يکشنبه 8 فروردين 1389-0:0

        dustane chera enghad dam az in mizanid ke shargh iinjurie gharb unjuri
        shahre babol 504 hezar nafar jamiat dare
        taghsime budje dar hameye ostanha, agar berido etela'at kasb konid!, bar asase saraneye jamiate
        yani babol ta alan bayad bad az sari bishtarin budjaro migerefte ama share amol ba 350 hezar nafar bishtar az babol budje daryaft mikone
        in darhalie ke amol 37 miliard va sale ghabl babol 16 miliard budje daryaft kard
        az tarafi baraye 2 perojeye omrani dar ramsar 42 MIlIARD TOOMAN ekhtesas dade shod ke az GHARBE mazandarane, dar hali k in 3barabare budjeye yek sale babole va darhali ke babol taghriban 5Barabare ramsar jamiat dare, meghdari ham fekr konid va tahghigh
        ostane mazandaran kollan ostane mahrumie
        dar hali k betanhayi nazdike nesfe berenje keshvaro morakbato tolid mikone aslan behesh residegi nemishe
        bahse ostan shodane inja nis
        mage esfahan ostan nis? chan barabare mazandaranam vos'at dare
        mage esfahan chi dare joz y zayande rud
        in tabiziie ke dar haghe ostane ma dare mishe
        lotfan shargho gharb joda nakonid chon hamin ekhtelafa payeye aghab mundegie ostane mas
        yek bar biayd motahed bashim va baj be baldastia nadim
        ama mage
        mishe
        shahrestanaye ostane maznadaran k 17ta hastan kollan puli ke salane dar miaran 1/4 SHAHRESTANE karaje
        aya vaghean in dalilesh ine ke sharghiha budjaro be ghole shoma ghabze kardan
        shahrestane sari shayad!

        • پنجشنبه 19 دی 1387-0:0

          با سلام هم استانی عزیز تنها شهرستانی که بیشتر ازهمه تلاش می نمایدازاستان مازندران جداشود تنکابنی های عزیز هستنداین توهم ایجادشده چون بزرگترین شهرستان غرب استان هستند بلافاصله مرکز استان میشود وهمه فعالان ازفردا استاندار فرماندار و..میشوند واز همین فردا صاحب اتوبان 8 خطه فرودگاه بین المللی کارخانه ذوب فلزات و...میشوند هم استانی عزیزهستندشهرهای بسیار کوچک که از بسیاری از مراکز استانها توسعه یافته ترند این نوع نگرش یک تفکرعقب مانده تلقی میشود جور دیگری بایددید. توسعه یک فرایند تدریجی بلند مدت است وربطی به استان شدن نداردایجاد صنایع وخدمات بزرگ نیاز به مقدمات دارد ازجمله زمین زیاد غیر قابل کشت. جمعیت .راههاو... حال دریک باریکه که زیباترین و مرغوب ترین زمینهای کشاورزی دران مناطق قرار دارند و بسیاری مازندران را بواسطه همین مناطق می شناسند واز نظروسعت هم نسبت به ایران بزرگ اندازه یک کف دست هم نمیشود تبدیل به استان شود .برادر ارجمند به گونه ای ازمدیران محلی و بومی صحبت می کنید که انگار همه مدیران بیگانه هستند توسعه یک تفکربلند وطبع بلند نیاز دارد که بااین نوع نگرش محلی قومی قبیله ای درتضاد است.مگرریس جمهور برزرگترین کشور سرمایه داری جهان یک افریقایی تبار نیست همین تفکر تنگ نظرانه است که اینقدر پسروی میکنیم زمان توسعه ازطریق توسعه اداری یا استانی شدن بسر امده لطفا سعی کنید با همدلی کامل استفاده از شاخصهای اقتصادی اجتماعی و... و استفاده ازهمه قابلیتهای خدادادی به رشد وتوسعه برسید و گرنه دراینده ای نه چندان دور وبا این نوع تفکر قومی قبیله ای بیش از 500 استان در کشور بوجود خواهد امد. افتابه لنگ هفت دست شام و نهار هیچی خدا عاقبت این کشور را به خیر کند درپایان با تشکر بسیار زیاد ازدست اندرکاران محترم سایت مازند نومه.

          • ابوالفضل شفیعیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 17 دی 1387-0:0

            با عرض سلام خدمت همه مخاطبین این سایت
            جهت یادآوری بدنیست به نکاتی اشاره کنم
            من نمی دانم بدون تغییر ماندن این استان برای چه کسانی منفعت دارد که اینقدر نگرانند؟مگرگلستان که ازمازندران جدا شد ضررکرد؟مگرمردم گلستان از این جدایی واستقلال ناراضی اند؟جز اینکه خدمات رسانی بهتر ودسترسی مردم به منابع راهتتر شد؟پس دوستان کاسه داغتر از آش نشوند.
            به برکت انقلاب اسلامی از سال 58 تاکنون پنج شهرستان جدید به شرق مازندران اضافه شده(سوادکوه59بابلسر67جویبار76گلوگاه85فریدونکنار86) که هریک مستقل شده وبرای آنها ردیف بودجه مجزا تخصیص داده شده وخدمات رسانی وتمرکز مدیران به آن سمت کشیده شده است.
            ازبعداز انقلاب اسلامی شهرستان های غرب مازندران درهیچ زمینه ای توسعه یافتگی بدست نیاورده اند به عنوان نمونه جوانان این منطقه برای طی کردن تحصیلات عالیه وتکمیلی یاباید از استان خارج شوندیا به شرق استان بیایند چرا؟مگر غرب مازندران درنقش گیری جمهوری اسلامی سهیم نبود؟مگر غرب مازندران در هشت سال جنگ تحمیلی شهید به این آب وخاک تقدیم نکرد؟این همه بی عدالتی برای چه؟
            دانشگاههایی مانند علوم کشاورزی ساری-صنعتی نوشیروانی بابل-دانشگاه مازندران-علم وصنعت بهشهر-علوم پزشکی بابل در شرق استان مستقرند پس خیلی هم بی ربط نگفتیم یا در بخش صنعت:کدام یک از 5طرح بزرگ صنعتی که قرار است اجرا شود یا در دست اجراست در غرب مازندران است؟پالایشگاه نفت دودانگه ساری-کارخانه سیمان نکا-خودروسازی بابل-کارخانه کک سازی سوادکوه یا پتروشیمی جویبار؟سهم غرب مازندران فقط تماشای این کارخانه هاست.به وضیعت راهها در غرب مازندران نگاه کنید.اتوبان آمل تا ساری را به خاطر بیاوریدحالا جاده چالوس تا رامسر رابا آن مقایسه کنید هردودر یک استان قرار دارند یکی در شرق ودیگری در غرب استان.
            همواره درغرب مازندران از مدیران شرق استان استفاده میشود.چرا؟مگر مدیرانی که ازشرق استان می آیندچه مدرک تحصیلی وسوابقی دارند؟مگرجز این است که هرخام وبیسوادی رامی آورند تابا آزمون وخطایی که در شهرهای غرب استان انجام می دهد بعداز کسب تجربه بروندودرشرق استان مشغول کارشوندومسایلی از این دست که امروز فریاد مردم غرب مازندران را بلندکرده تا بخواهند خود را از این زندان جغرافیایی آزاد کنند.
            باتشکرازمسولین مازند نومه
            شهروندی از تنکابن

            • يکشنبه 15 دی 1387-0:0

              فردوسی بزرگ:
              ببربط چوبایست بر ساخت رود براوردمازندرانی سرود
              که مازندران شهرما یاد باد
              همیشه بروبومش اباد باد
              پذیره شدن را سپاه گران
              دلیران و شیران مازندران
              یکی نامداری ز مازندران
              بگردن براورده گرز گران
              بمازندران دارد اکنون امید
              چنین دادمش راستی را نوید
              هم استانی عزیز اگر استان جدید را معیار توسعه می دانید بنده برای توسعه و شکوفایی هرچه بهتر مازندران بزرگ این پیشنهاد را دارم : نور تا رامسر مازندران غربی . فریدونکنار بابلسر مازندران شمالی . امل بابل ساری مازندران مرکزی . سوادکوه پل سفید مازندران جنوبی. نکاه بهشهر مازندران شرقی واقعا نور اعلی نور میشود انوقت توسعه از سرو کول ما بالا میرودچشم حسود کور. واقعا جای بسی تاسف است درصورتی که جهان برای دستیابی به توسعه به سمت جهانی شدن و یکی شدن پیش می رود مثل اروپای واحد شرق اسیا غرب اسیا .پول واحد و... متاسفانه ما باتوجه به اینهمه ویژگیهای مشترک روز بروز از هم فاصله میگیریم که شاید یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی ما باشد. هم استانی عزیز بیشتر از این با مازندران قهرمان و افسانه ای بی مهری نکنید توسعه وپیشرفت یک تفکر علمی ودرازمدت نیاز دارد.نیاز به همت و فداکاری همه ما دارد وگرنه باتوجه به تاریخ توسعه کشورها هیچ کشوری با تکه پاره شدن به توسعه نرسیده اصلا این مازندرا ن عزیز ودوست داشتنی چقدری هست که این قدر کوچک شود .لطفا این نوع نگرش را از سر خود دور کنید. موفق و سربلندباشید

              • موسسه عمران و توسعه غرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                پنجشنبه 12 دی 1387-0:0

                با تشكر از سايت مازندنومه به خاطر پوشش مناسب خبري اين گزارش، از تمام هم ولايتي هاي خوب خودم در غرب مازندران به جد تقاضا دارم در ارسال نظرات خود، از به كار بردن هرگونه الفاظ سبك و توهين آميز پرهيز نمايند. به خاطر داشته باشيد اگر خواهان تحقق استاني جديد در منطقه غرب مازندران هستيد، بايد شايستگي خود را حتي در محاورات و به كارگيري ادبيات وزين و متين نشان دهيد. با آرزوي تحقق استاني جديد در غرب مازندران - اسداله اميني

                • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  چهارشنبه 11 دی 1387-0:0

                  چه نفیر نفرت انگیزی......داد از جدایی و تفرقه......داد از بی وطنی و تجزیه ....داد از خیانت به سرزمین آبا و اجدادی.....آه ای " مازندران "....مهد دلیران....سزمین علویان ....شیران صف شکن دشمنان ایران درطول زمان....ای ایران سرفراز ، اینک دشمن دون تو طرحی نو درانداخته ،در استان های مرزی جدایی از میهن و در سایرنقاط جدایی ازاستان راتوسط برخی ساده لوحان وفریب خوردگان زمزمه می کند....اما ای وطن، فرزندانت همچنان بیدارند وهمان طوری که در قرون واعصار گذشته جانفشانی و جانبازی نموده اند، باپیروی ازمولایشان حسین (ع) نقشه هایشان را نقش بر آب خواهند نمود......

                  • چهارشنبه 11 دی 1387-0:0

                    برای توسعه شهرستان های استان مازندران پیشنهاد می شود هر دو تا شهرستان استان مازندران تبدیل به یک استان شود. اصلاً شاخص بی شاخص مگه دیگرانی که پیشرفت کردند شاخص ماخص سرشون می شد. رامسر و تنکابن = استان راتستان، چالوس و نوشهر = استان چانستان، نور و محمودآباد=نومستان، آمل و بابل = آبستان، بابلسر، فریدونکنار و بهنمیر= بافبستان، قائمشهر و ساری = قاساستان، نکا، بهشهر و گلوگاه = نبگستان
                    ملاحظه فرمودید ما کاملاً توسعه خواهیم یافت تا چشم حسود و بخیل استان های دیگر بترکد ماشاءالله هفت استان مفتکی درست می شود و کلی استاندار و ادارات کل از سرو کول شهرستان ها بالا می رود و در سطح کشوری هیچکی نمی تواند بر ما چیره شود.

                    • سه شنبه 10 دی 1387-0:0

                      با سلام وخسته نباشی به مدیر محترم سایت لطفا نظرات بنده حقیر را در صفحه نمایش یعنی همین صفحه بگذارید با تشکر

                      • سه شنبه 10 دی 1387-0:0

                        با سلام بحث توسعه ورفع عقب ماندگیها در هراستان با ارایه شاخصها واعداد کمی قابل پی گیری و دفاع می باشد کلی گویی مشکلی را حل نمی کند اگرهدف این باشد خدای نکرده فکر کنیم استاندار .فرماندار یا ....استان جدید شویم کار بسیار ناپسند و جاه طلبانه می باشد وگرنه با واگذاری اختیار بیشتر به بعضی از مناطق وپی گیری از طریق شاخصهای اقتصادی و مقایسه انها با دیگر مناطق استان می توان بر بسیاری از بی عدالتیها چیره شد بنده در استانی کار می کنم که بزرگترین شهرستان استان حدود250 کیلومتر وشهر وروستاهایی به فاصله 500 کیلومتر با مرکز استان دارند ولی بحثی بر استانی شدن ندارند. هم استانی عزیز هزینه استان جدید در درازمدت ازجمله ساختمانهای اداری جدید نیروی انسانی چارت سازمانی و ......بسیار بیشتر از هزینه توسعه غرب استان می شود اگر برای هرکاری یا خدای نکرده اهداف جاه طلبانه ای مناطق جدید یا استان جدید ایجاد نماییم سنگ روی سنگ بند نمی شود وحتی در حالت بدبینانه خدای نکرده تمامیت ارضی کشور به خطر خواهد افتاد. توسعه مناطق وارتباط دادن ان بامرکز استان خوشبختانه در عصر حاضر یک استدلال غیر منطقی وعقب مانده ای است.فکراساسی تربکنید باشد لذا اگر این هدف تحقق یابد در اینده ای نه چندان دور علی اباد کتول بندپی قاسم اباد درزی کلا الاشت و... خواهان استان جدید می باشند اصلا مازندران چقدری است که اینقدر تکه پاره شود حیف است مازندران قهرمان و ان استان بلند مرتبه در شاهنامه فردوسی بزرگ اینقدر کوچک ومورد بی مهری قرار گیرد لطفا فکر اساسی تر برای رفع عقب ماندگی بکنید که بنظر بنده که کارشناس اقتصادی هستم میانگین سطح زندگی در غرب مازندران بالاتر از شرق مازندران می باشد.اینقدر با مازندران افسانه ای از دید بزرگ مرد طوس نامهربانی نکنید

                        • سه شنبه 10 دی 1387-0:0

                          با سلام و ادب
                          به نظر من مشکلات اداری و معیشتی مردم غرب مازندران با تلاش و فعالیت و پیگیری و خواست مسئولان شهرستانها و نمایندگان مجلس و ائمه جمعه غرب استان حل خواهد شد وظیفه دولت هم این است که در این منطقه ادارات کل راه اندازی کند و فرمانداری کل به منطقه اختصاص دهد.

                          • سه شنبه 10 دی 1387-0:0

                            دفتر آیت ا... طبرسی در مورد این ادعا که به ایشان نسبت داده شده است اظهار نظر کند .


                            ©2013 APG.ir