شنبه 18 بهمن 1393-22:38

لطف الله آجدانی:

مدیران کتاب نمی خوانند/خشک مغزها همیشه تاریخ وجود داشتند

مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران: آموزش هايي جهت تقويت فرهنگ كتابخواني در بين مديران در دستور كار قرار گيرد/خشک مغزها براي مخالفت به هر قيمتي زاده شده اند/عملكرد دولت و استاندار در بعضي از حوزه ها درخشان بوده است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: لطف الله آجداني-مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران- امروز در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: به نظر مي رسد چيدمان امسال نمايشگاه، خوب است، هر چند پيش بيني مي شد كه استقبال بيشتر باشد.

وي با بيان اينكه با توجه به ضرورت كتابخواني و تعالي تفكر، برگزاري نمايشگاه با همه ضعف ها كار شايسته و درخورد قدردانی است، افزود: ضرورت كتاب و كتابخواني براي رشد و تعالي فرهنگي جامعه بركسي پوشيده نيست، اما در اين راستا تسري دادن ضرورت مطالعه در بين مسئولان نيز امروز مورد غفلت است.

آجداني با بيان اينكه هنوز كتاب و كتابخواني در بين مسئولان جايگاه و منزلتي پيدا نكرده است، گفت: اعتقاد داريم مديران به عنوان متولي اصلي هدايت جامعه بايد از تفكر خلاق بهره مند باشند.

وي گفت:در تدوين برنامه، مطالعه نقش كليدي دارد و به نظر مي رسد هنوز مديران به ضرورت اين امر وقوف چنداني ندارند و جاي تاسف است.

مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران ادامه داد: پيشنهاد مي كنم آموزش هايي در جهت تقويت فرهنگ كتابخواني در بين مديران در دستور كار قرار گيرد.

وي با بيان اينكه امروز با توجه به توسعه تكنولوژي ارتباطي در دنياي پيشرفته و تاثيرات اجتناب ناپذير آن در ايران، نشريات الكترونيك و شبكه هاي مجازي سهم قابل ملاحظه اي در اين حوزه ايفا مي كنند، افزود: بعيد مي دانم الزاماً نقش پررنگ فضاي مجازي بتواند جايگزين كتاب شود.

آجداني گفت: كتاب جايگاه خودش را حفظ خواهد كرد، چرا كه كتاب به لحاظ سرشت و ساختارش ماندگارتر است و هم اكنون نيز كتاب هايي از قرن هاي گذشته به عنوان مرجع مورد استفاده قرار مي گيرند.

وي ابراز داشت: البته فضاي مجازي اين نفع را دارد كه حوزه كتاب را ملزم به غنابخشي كند، چرا كه اگر حوزه كتاب نتواند تمهيدات لازم را براي سهل الوصول تر شدن به دست مخاطب برساند، اين خطر وجود دارد كه جايگاه كتاب كمرنگ تر شود.

آجداني با بيان اينكه برگزاري نمايشگاه و همايش خوب است اما به نظر مي رسد دولت بايد نقش خود را بهتر انجام دهد، افزود: بايد برنامه ريزي دقيق تري داشت و تسهيلاتي را ارائه كرد كه كتاب به عنوان كالا و محصول فرهنگي راحت تر توليد و به دست مخاطب برسد، اتفاقي كه هنوز شكل نگرفته است.

اين مسئول ادامه داد: چرا بايد دولت براي كالاهاي پيش پا افتاده تسهيلات و یارانه بدهد، اما در بحث كتاب دولت اقدامات جدي شايسته و بسنده اي ارائه نكرده است؟

وي از برگزاري نخستين جايزه ملي كتاب سال مازندران پژوهي با هدف تجليل از نويسندگان و ناشران برتر در حوزه مازندران پژوهي در اسفندماه خبر داد و گفت: اينكار براي نخستين بار در مازندران برگزار خواهد شد.

*خشک مغزها همیشه تاریخ وجود داشتند

آجداني در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ارزيابي از عملكرد دولت تدبير و اميد هم اظهار داشت: به طور كلي معتقدم دولت تدبير و اميد به ويژه عالي ترين مقام مسئول در سياست خارجي اقدامات ارزنده اي داشتند و در حال برنامه ريزي در اين خصوص هستند.

وي گفت: در طول تاريخ مخالفاني از جنس خشك مغزها و بي مغز بودند كه در واقع جنس اين آدم ها اجتناب از تامل درست و راست انديشي در مورد وقايع است، در واقع مي توان گفت اين افراد براي مخالفت به هر قيمتي زاده شده اند.

اين مسئول با بيان اينكه اين افراد در حوزه انديشه ياراي مواجهه با مسايل و انديشه ها را ندارند، افزود: مهم ترين ابزار آنها هم فشار و خشونت هاي غيرقانوني است.

آجداني با بيان اينكه در سياست هاي خارجي دولت احتمال پاره اي از ضعف ها وجود دارد كه نيازمند نقد سازنده و سالم است، گفت: عمده مخالفت ها به نام نقد از سياست دولت و رئيس جمهور روحاني، خارج از شعور نقادي و برخاسته از تعصبات و جزم انديشي هاي شكست خوردگان رقابت هاي سياسي است.

*عملكرد دولت و استاندار در بعضي از حوزه ها درخشان بوده است

وي در خصوص عملكرد استاندار مازندران هم اظهار داشت: هر نوع ارزيابي و داوري در نوع عملكرد استانداري و استاندار تابعي از ارزيابي دولت تدبير و اميد در كشور است.

وي با بيان اينكه هم دولت تدبير و اميد در كشور و هم استاندار مازندران در استان خالي از احتمال و امكان پاره از ضعف ها و حتي انتقادات نيستند، اظهار داشت: بايد توجه داشت كه با توجه به تنگناها و موانع، پاره اي از شيطنت ها عليه دولت تدبير و اميد و نيز استانداري مازندران صورت مي گيرد.

وي گفت: در مقايسه تطبيقي با عملكرد دولت و استاندار با زمان قبل با قاطعيت اعلام مي كنم كه عملكرد دولت و استاندار در بعضي از حوزه ها درخشان بوده است.

آجداني ادامه داد: با صراحت مي گويم كه هر يك مخالفان به دور از اينكه بنده مدعي سخنگويي دولت و يا استاندار مازندران باشم آمادگي كامل داريم تا در ميزگرد و مناظره اي ويژه در حوزه اي كه بنده مسئوليت آن را بر عهده دارم به بحث و بررسي وضع موجود بپردازيم.

وي گفت: در يك نتيجه گيري نهايي مي توان گفت عملكرد دكتر فلاح و عملكرد استاندار مازندران در مقايسه با استاندارهاي پيشين چند گام رو به جلو تلقي مي شود

* مطلب مرتبط:

کیسه دولت خالی است، توقع زیادی نداریم

آذر: نمي توانيم به فضای مجازی اعتماد كنيم

فرماندار آمل: اهل مطالعه نیستم

تجلیل از مدیر انتشارات شلفین

استقبال رضایت بخش نیست

من سفیر کتاب 11 سال دارم!

وضع کتاب بدتر شده است/رمان نویس بوتیک زد

معاون وزیر ارشاد: برخی سالی یک کتاب هم نمی خوانند